Kétség kívül öröm napról-napra elhozni nektek a világ túlsó felének aktuális tánczenéit, élvezzük is nagyon önként vállalt missziónkat, de lássuk be: ennek az egésznek a veleje a tánc, konkrétan a seggrázás, ahogy ezt pl. a Szigetes fellépésünkön is megtapasztaltuk. Hogy a szombati Mika Tivadaros buliba már felkészülten érkezzetek, összegyűjtöttünk nektek néhány alapvetést: a Ghetto Bazaar tánckurzusa következik. Ez most nem a társadalomkritika helye, félretettük politikailag korrekt hozzáállásunkat a cél érdekében. Vigyázat: ennyi női fenék még nem volt egy rakáson!

Globális zenei kiruccanásaink döntően nem a világ szemérmes, északi felére történnek, hanem olyan kultúrákba, ahol a táncnak jelentős szerepe van a mindennapokban, de az ünnepek során mindenképpen. Nyilván nem kell magyarázni, hogy a karneváli szezonban megőrülő Brazília vagy a karibi térség fiataljai számára honnan jön az inspiráció, tény, hogy a mai seggrázós táncosok a legtöbbet talán Bahiának köszönhetik, hiszen innen származik a lambada vagy a 2005 óta a világörökség részét képező samba (samba enrendo vagy samba de roda). De akkor nézzünk körül térségenként, hogy most mire tolul a tesztoszteron a globáltáncparketten.
Karib-térség
Kezdjük a Karib-szigetekkel és Jamaikával. Sokszor foglalkoztunk már a szigetvilágon végigvonuló karneváli szezon "hivatalos" zenéjével, a socával, nézzük most meg a gyakorlatban, hogyan mozdulnak a lányok a felpörgetett ritmusokra.
Panamából indult, majd Puerto Ricóban és a Dominikán egyaránt a reggaeton alaptánca lett a perreo, amely hasonlít a jamaikai daggeringre; annak egy kevéssé provokatív, de azért rendesen dörgölőzős vállfaja.
Jamaikához érve egyértelmű, hogy a minden táncok legmegbotránkoztatóbbika, a daggering kerül terítékre.
A konkrétan közösülést imitáló rángásról a Major Lazer is kidobott egy oktatófilmet, amelyről viszont a feministák szedik le a keresztvizet.
És akkor egy kakukktojás: a szakma még vitatkozik azon, hogy a choke (vagy choque) afrikai eredetű-e vagy a karibi térségből került át Afrikába, mindenesetre a daggeringre és perreóra is hajazó tánc különleges abból a szempontból, hogy a férfiak itt alárendelt szerepbe kerülnek.
USA
A breaktánc hazája a közelmúltban is produkált néhány furcsaságot a táncok terén, hiszen a felpörgetett r’n’b-t, hiphopot keverő ottani klubzenék megkövetelik a seggrázást. A twerk (ami a twitch & jerk összevonásából jön) nem mai találmány, na de r’n’b-re, déli hiphopra vagy crunkra tulajdonképpen nem is lehet mást csinálni.
Ez pedig a személyes kedvencünk:
A New Orleans bounce képviselői szakadatlanul ontják a számokat, így a NOLA táncosoknak van mire rázniuk a feneket. Mr. Ghetto készítette el a legnagyobb nyári bounce-himnuszt, természetesen a női hátsókra fókuszálva.
Csak, hogy a lányok is kapjanak valamit: itt a detroiti jit és a chicagói footwork (juke). Ahogy a nevük is mutatja, ezek iszonyatos lábmunkát igényelnek, viszont baromi látványosak. Videónkban egy Detroit-Chicago összecsapást láttok. (A juke-ról pedig a legtöbbet itt tudhatjátok meg.)
Brazília
Ezzel a lendülettel ugorjunk is le délre, a másik Amerikába és csapjunk bele a baile funk lecsóba. Az ottani partik hangulatát rengeteg - borzalmas minőségű - videó osztja meg, mi olyanokat választottunk, amikből a booty shake action lejön.
Akinek ez nem volt elég, az most fogja eldobni az állát. A Tequileiras do Funk csapat által "kifejlesztett" surra de bunda ("fenékkel püfölés") tavaly tarolta le az internetet. Csak erős idegzetűeknek!
És a bizonyíték, hogy ott ez a mainstream kultúra, a bulvármédia része:
Afrika
A zöldfoki funana nagyon látványos csapatban - most mi is egy csajos videóval kedveskedünk nektek -, ellenben társastáncként ugyancsak működik, és bizonyítékaink vannak, hogy a férfiaknak is így kell rázni!
Az angolai kuduro ("kemény segg") minden afrikai gettótechnó stílus közül a kedvencünk. A Szigeten itt járt Buraka Som Sistema programadó klipje bemutat néhány profi táncost.
Az elefántcsontparti bobaraba ("nagy fenék") kimondottan a kerek hátsókat részesíti előnyben. "Az afrikai nők karakteres feneke előtt tisztelgünk" - állítja DJ Mix (micsoda név!) a műfaj képviselője.
A szenegáli leumbeul már a világsajtót is bejárta, hiszen a tradicionális helyi tánc a 2000-es évekre sztriptízzé vagy egyenesen pornográffá alakult, hiszen az eksztatikus mozgások közepette a nők nemcsak kivetkőznek magukból, de le is vetkőznek. Nem egy Youtube-ról már leszedett videóba ütköztünk, ez itt most egy light verzió.
Végül, íme az elefántcsontparti mapouka ("fenekek tánca"), amelyet a laikusok gyakran kevernek mindkét előző, fenékcentrikus mozzanattal.
új kommentek